Пътуващите по въздух в Европа са изправени пред още „големи“ нарушения на графиците през 2023 г., отчасти защото въздушните маршрути са по-натоварени от обичайното след затварянето на въздушното пространство на Украйна и Русия, предупреди организация, ръководеща въздушния трафик в региона, цитирана от Financial Times.
В края на декември Eurocontrol предупреди, че 2023 г. може да бъде най-тежката година от десетилетие за управлението на задръстеното въздушно пространство в региона, тъй като авиокомпаниите започват да се връщат към предпандемичните графици на полетите си.
„Очакваме риск от големи закъснения в управлението на въздушния график“, съобщи агенцията.
Закъсненията на полетите са само една част от комбинация от проблеми, с които се бореха авиокомпании и летища през лятото на миналата година, тъй като индустрията не успява да се справи с връщането на масовите пътувания след над две години ограничения за борба с пандемията от COVID-19.
Много големи летища бяха принудени да наложат таван на броя на пътниците, а авиокомпании отмениха хиляди полети, след като стигнаха до извода, че проблемите с недостига на служители в индустрията няма да им позволят да изпълнят планираните си графици.
Войната на Русия в Украйна задълбочава проблема. В момент, когато украинското и руското въздушно пространство са затворени за европейските авиокомпании, само около 80% от нормалното въздушно пространство е налично за летене, отбелязва Андрю Чарлтън, управляващ директор на консултантската компания Aviation Advocacy.
Според него пренаселването ще „засили натиска върху фрагментираното въздушно пространство“ заради липсата на единна организация, която да ръководи въздушния трафик в Европа и пренасочването на самолети от различни организации на национално ниво за различните им пътувания.
Авиокомпаниите отдавна обвиняват политиците, че не са успели да задействат напълно предложения за „Едно европейско небе“ с цел създаването на по-ефективна система за управление на въздушния трафик.
Eurocontrol съобщи, че „работи тясно“ с доставчици на въздушна навигация, авиокомпании и летища в опит за свеждане на закъсненията до минимум, включително чрез реорганизиране на част от въздушното пространство и предложения да пренасочване на някои пътувания.
В резултат на работата се очаква представянето през 2023 г. да се подобри, съобщава Eurocontrol.
Организацията прогнозира, че тази година въздушният трафик ще се възстанови на 92% спрямо нивата от 2019 г. благодарение на силното натрупано търсене на пътувания. Това ще е ръст спрямо отчетените през 2022 г. 83 на сто.
Тя обаче предупреди, че бързото възстановяване създава „огромни предизвикателства за привеждане на капацитета в съответствие с търсенето“.
В сряда Ryanair Holdings, най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа, завиши целта за печалбата си за цялата година след по-силен от очакванията период на коледни пътувания.
Печалбата за 12-месечния период до март тази година може да достигне 1,425 млрд. евро спрямо предишната цел от 1,2 млрд. евро, съобщи Ryanair след края на борсовата търговия в сряда. Печалбата в тримесечието до декември е достигнала близо 200 млн. евро, допълни компанията, цитирана от Bloomberg.
Ryanair съобщи, че резервациите и закупените билети в сезона на празниците са се възползвали от натрупаното търсене, тъй като хората са могли да пътуват свободно за първи път от три години. Компанията запази очакванията си за трафика за цялата година до 168 млн. пътници, което показва, че ръстът на печалбата ѝ се дължи основно на по-високите цени на билетите.